جمعه، خرداد ۱۰، ۱۳۸۷

مجسمه‌های المپیك، ماناترین میراث این رویداد جهانی خواهند بود

جمشید مرادیان، هنرمند مجسمه‌ساز كشورمان امسال ماكت یكی از آثار خود را به چین فرستاده بود تا برای بازی‌های المپیك ۲۰۰۸ در یكی از مناطق شهری چین نصب شود. مرادیان از جمله هنرمندانی است كه هر سال به چندین كشور سفر می‌كند و با حضور در سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی این كشورها، اثری از هنرمندی ایرانی را به یادگار می‌گذارد. با او گفت‌وگوی كوتاهی درباره سرنوشت ماكت مجسمه‌ای كه به چین فرستاد انجام داده‌ایم.

جمشید مرادیان، هنرمند مجسمه‌ساز كشورمان امسال ماكت یكی از آثار خود را به چین فرستاده بود تا برای بازی‌های المپیك ۲۰۰۸ در یكی از مناطق شهری چین نصب شود.


● آقای مرادیان انتخاب شما برای حضور در رقابت‌ هنرمندان جهت ساخت مجسمه‌هایی برای المپیك ۲۰۰۸ پكن چگونه انجام شد؟
▪ من دو بار به چین سفر كردم. بار اول در سال ۲۰۰۱بود كه با اجرای اثرم، از سمپوزیوم شهری پكن جایزه گرفتم. در سال ۲۰۰۳ نیز چینی‌ها من را دعوت كردند تا اثری برای بزرگ‌ترین پارك مجسمه دنیا بسازم. بعد از آن برنامه، در سال ۲۰۰۶ یكبار دیگر با من تماس گرفته شد و چینی‌ها خبر دادند كه تصمیم گرفته‌اند مسابقه بین‌المللی برگزار كنند و از مجسمه‌سازان سراسر جهان بخواهند تا آثاری برای المپیك پكن خلق كنند. تاكید آنها بر این بود كه مجسمه‌های المپیك، ماناترین میراث این رویداد جهانی خواهند بود. من هم براساس این موضوع ماكتی طراحی كردم و عكس‌های آن را فرستادم. بعد از دو‌ماه از من خواستند كه ماكت را هم برایشان ارسال كنم و در همان مرحله حق‌تالیف و انتشار اثر را از من گرفتند.
● یعنی شما الان اجازه انتشار عكس‌های آن ماكت را ندارید؟
▪ نه حق انتشار عكس‌ها و ماكت را دارم و نه می‌توانم آن مجسمه را برای جای دیگری بسازم. چینی‌ها ماكت مجسمه‌ها را كه بیش از ۴هزار اثر بود در ۱۰ شهر بزرگ به نمایش گذاشتند تا مردم درباره آنها قضاوت كنند. در واقع داوران این مرحله از مسابقه مردم چین بودند. از زمانی كه ماكت آثار را به چین فرستادم تا حدود دو هفته پیش هیچ خبری از آنها نداشتم تا این كه در روز آخر آوریل به من خبر دادند كه به مرحله نهایی این مسابقه هنری راه پیدا كرده‌ام.
● در این مرحله چند هنرمند حضور دارند؟
▪ در مرحله نهایی مجموعا ۷۹ اثر رقابت می‌كنند. از میان آنها ۲۹ مجسمه جوایز اصلی یعنی مدال‌های طلا، نقره و برنز می‌گیرند و به ۵۰ اثر دیگر نیز به عنوان آثار برگزیده، حلقه‌های المپیك اهدا خواهد شد. در هر حال با راه پیدا كردن من به این مرحله، از همین الان یكی از برندگان هستم، اما در روز ۳۱ می (۱۱خرداد) داوری نهایی انجام می‌شود.
● موضوع مجسمه‌ای كه برای این مسابقه، در نظر گرفتید چیست؟
▪ من سكوی اهدای جوایز را به شكلی خاص طراحی كردم. روی سكوی اول، كره زمین قرار دارد، چون از نظر من بازی‌های المپیك یك اتفاق بین‌المللی است كه برنده آن را می‌توان كل زمین دانست. در مجسمه من به دور این كره، یك اژدهای چینی حلقه زده است كه نمود واقعی این موضوع را می‌توان در مسائل اقتصادی جهان امروز دید. سر اژدها از بالای كره دیده می‌شود و روی سر آن، تاجی از پنج حلقه المپیك وجود دارد.اسم این مجسمه را گذاشته‌ام «غرور اژدهای چینی».
● با توجه به فرصتی كه تا بازی‌های المپیك مانده، فكر می‌كنید ، اجرای این مجسمه‌ها امكان‌پذیر باشد؟
▪ من تجربه حضور در چین را دارم و می‌دانم وقتی به آنجا برسم چندین نفر دستیار به كمك من می‌آیند. من به عنوان خالق اثر باید بر كار آنها نظارت كنم و حس اثر را در بیاورم. چینی‌ها ریخته‌گری‌های بزرگی در دالیان دارند كه آثار بسیار عظیمی را در آنجا ریخته‌گری می‌كنند، چینی‌ها اگر اراده كنند، آثار این مسابقه هنری را می‌توان در كمتر از دو ماه ساخت.
● امسال برای حضور در سمپوزیوم‌های دیگر نیز برنامه‌ریزی كرده‌اید؟
▪ طرح یكی از آثارم را به سمپوزیوم «مووینگ» در سوئیس فرستاده بودم كه قبول شد। این مجسمه، یك كار چوبی به ارتفاع یك متر و نیم است كه انسانی را در حال و هوای مدیتیشن نشان می‌دهد. این سمپوزیوم از اول تا ششم جولای برگزار می‌شود. سمپوزیم دیگری در هورن آلمان است كه از ۱۰ تا ۲۹ جولای برگزار می‌شود.

مصاحبه : همشهری آنلاین

هیچ نظری موجود نیست: